Motorvloot

Tijdens de opkomst heeft de leiding, stam en wilde vaart de beschikking over verschillende motorschepen (en de praam).

  • Sagara Dewi – Koningin van de Zee

Historie van de Dewi
– De Dewi is een oude Maassleper uit 1892 die vroeger werd gebruikt op de Maas
– In de tweede Wereldoorlog heeft de Dewi afgezonken gelegen zodat de Duitsers deze niet konden gebruiken.
– Aangeschaft voor de Sagara’s op 1 oktober 1965 van A. Romeynders
– In 28 uur van Maasbracht naar Oegstgeest gevaren. Handgeld 450,00.
– In 1978-1979 Complete revisie van de sleper door baggerbedrijf Zanen & Verstoep en volgens dhr. T. Visser, directeur van dit baggerbedrijf, rijp voor de sloop. De sleper werd compleet verbouwd, zo werd er een golvenklover op gezet, de reling verlengd tot achter doorlopend, de motorkamer verlengd en het achterdek verhoogd. Evenzo werd er een compleet nieuwe stuurhut op geplaatst.
– In 1998 – 1999; komt er een gereviseerde DAF 615, 135 pK in de sleper te staan.
– In 2005: extreme make-over Stralen- Epoxycoating en 2-componenten Laksysteem.
– In 2016 komt er een Deutz 6 cilinder turbo 140 pk in de sleper te liggen. Deze is ingebouwd door Jachtwerf ’t joppe. De oude DAF 615 ging al wat jaren mee dus het was tijd voor vervanging. Gelukkig kwam de kans er om voor een veel nieuwere motor te gaan. En dat is de Deutz geworden. Niet alleen is deze motor sterker maar omdat het een nieuwere motor is ook een stuk stiller en dat is een stuk fijner op een lange sleep voor zomerkamp.

Functie: Sleper Zeeverkenners en Junioren
Bouwjaar: 1892
Motor: Deutz 6 cilinder turbo 140 pk
Lengte: 10,90 meter
Breedte: 3,10 meter
Diepte: 1,25 meter
Hoogte: 2,25 meter

  • Phoenix/vluchtheuvel

    De Phoenix is een stalen zeiljacht waar de Wilde vaart tijdens de opkomsten en kampen. De Wilde vaart is zelf verantwoordelijk voor het onderhoud van de boot.

    Functie: Wilde Vaart boot
    Motor: Yanmar 2gm10 8pk
    Lengte: 8,80 meter
    Breedte: 2,60 meter
    Diepte: 1,15 meter
  • Sagara Bandung – Hulp van de Zee

    De Sagara Bandung wordt voornamelijk door de Juniorenleiding gebruikt om de Juniorenvletten naar de Kaag te slepen en tijdens het zeilen te ondersteunen. In de laatste jaren is er veel gewerkt aan de boot. Er is bijvoorbeeld in 2017 een duwpaal op gekomen zodat er los met de praam gevaren kan worden voor in de kleine slootjes. Ook is de hele binnenkant opgeknapt er is een nieuw stuurconsole en motorkist ingekomen. Een van de laatste aanpassingen is in 2020 een sleepbeting geweest. Deze zorgt ervoor dat er van een vast punt gesleept kan worden.

Functie: Sleepvlet Zeeverkenners en Junioren
Motor: Komatsu 29 pk
Lengte: 8,20 meter
Breedte: 2,25 meter
Diepte: 0,60 meter
Hoogte:

IMG_0260
  • Sagara Gaia (ook wel ‘de praam’ genoemd)- aarde/bodem van de Zee (geen vertaling in het Maleis zoals de andere namen, wel Griekse vertaling voor ‘aarde’)

Hier zit geen motor in, maar we scharen hem wel onder de motorvloot. Met deze boot vervoeren we bijvoorbeeld spullen voor op kamp of een spel. De praam kan worden gesleept, naast een motorvlet gelegd of geduwd met een sleper. Oorspronkelijk was deze ponton een onderdeel in het systeem voor mobiele bruggen van het Amerikaanse leger. Over de praam kan een overkapping met een zeil worden gebouwd zoals op de foto maar deze kan er ook helemaal af.

Functie: Vervoeren spullen/mensen
Motor: Geen
Lengte: 9 meter
Breedte: 2,10 meter
Diepte:
Diepte kuip: ongeveer 1 meter vanaf de bodem